Jak na správnou techniku hokejového bruslení: 3 tipy pro malé i velké hráče


Hráč stojící na ledě

Z pohledu diváka to vypadá snadno: hráč se postaví na led a prostě jede. Za každým krokem hokejisty jsou ale roky pilování techniky hokejového bruslení, které se v mnohém liší od jiných bruslařských stylů. Pokud s hokejem teprve začínáte, patří tyto řádky přímo vám!

Každý hokejista bruslí jinak, základy jsou ale pro všechny stejné. Pokud se chcete na ledě vyrovnat soupeřům, bez správné techniky bruslení to nepůjde. Vybrali jsme nejdůležitější pravidla pro všechny malé i velké snaživce, které čeká s hokejovým bruslení premiéra nebo se v něm chtějí zdokonalit.

Zaujměte hokejový postoj

Po dlouhém odhodlávání přišla ta chvíle – máte na nohou brusle a skáčete na led. Co dál? Řadíte-li se k začátečníkům, je na úvod nezbytné držení správného postoje pro jízdu vpřed.

Lehce se předkloňte a pokrčte nohy v kolenou tak, abyste přenášeli svou váhu směrem ke špičkám bruslí. Mějte přitom v rukách připravenou hokejku, která by se měla dotýkat ledu. Zároveň držte hlavu nahoře a hleďte před sebe. Výborně, první a důležitý krok máte za sebou.

Jízda dopředu: rozhoduje přenášení váhy

Ze základního postoje hokejového bruslaře vychází i nejčastější pohyb při trénincích a zápasech – jízda vpřed. Její technika vypadá na první pohled složitě, ale není důvod mít obavy, s pravidelným tréninkem se rychle zlepšíte.

Když bruslíte vpřed, měli byste vyvíjet tlak na vnitřní stranu brusle, kterou se zrovna odrážíte a po odrazu nohu dostatečně propnout. Následně klaďte brusli k druhé noze, a to tak, aby byla jen kousek nad ledem.

Alfou a omegou hokejového bruslení dopředu je také správné přenášení váhy ze strany na stranu. Dbejte i na pokrčení nohou v kolenech, abyste je neměli příliš napnuté. Snažte se z obou bruslí odrážet stejnou silou a buďte stále mírně předklonění.

Dělejte oblouky aneb jízda vzad

Napadlo vás někdy, jak často musí hokejisté během zápasu bruslit pozadu? V součtu až několik minut. Proto je pro hráče nutné bezchybně zvládat i techniku hokejového bruslení vzad.

Při jízdě vzad buďte o něco víc narovnaní. Snažte se tělesnou váhu rozložit rovnoměrně na obě brusle, mějte hlavu nahoře a hokejku držte ideálně v jedné ruce. Stejně jako u bruslení vpřed, i v tomto případě pokrčte nohu, odrážejte se z vnitřní hrany a kopírujte tvar pomyslného oblouku. Druhou nohu nijak nezatěžujte a jen ji za sebou táhněte po ledě.

Při prvních trénincích bruslení vzad nejspíš pocítíte nejistotu, ale věřte, že brzy opadne a že se není čeho obávat.

Brždění? Správná technika to jistí

Brždění – pravděpodobně nejobávanější bruslařská dovednost začínajících hokejistů. Jakkoliv vypadá prudké brždění hráčů na několika centimetrech ledu nebezpečně, vše záleží jen na správném technickém provedení.

Existuje více způsobů, jak zabrzdit, ale základem je jednoduché zastavení se při jízdě vpřed. Vypadá zhruba takto: váhu přenesete na jednu nohu a druhou brusli natočíte špičkou k noze na níž stojíte. Aby byla tato technika brždění provedena správně, pokrčte během ní nohy.

Jedná se hlavně o techniku pro začínající hokejové bruslaře, pokročilí často využívají i brždění, při kterém se váha okamžitě přenáší na obě brusle.

Když to nejde, povolejte specialistu

Ať už budete na bruslích učit sebe, nebo své děti, s chutí do toho! Důležité informace k pilování bruslení už máte, ty další si můžete nastudovat třeba ve stručné publikaci Technika hokejového bruslení od Markéty Šmejkalové.

Kdyby se vám učení přeci jen nedařilo, vždycky rádi pomohou trenéři specializovaní právě na hokejové bruslení.